Udostępnij
Praca w biurze - bezpieczeństwo i higiena pracy
Pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikowi bezpieczeństwo i godne warunki pracy. Dotyczy to także pracy w biurze. Choć praca biurowa może wydawać się mniej obciążająca niż praca fizyczna, to jednak niesie ze sobą własne zagrożenia. Przestrzeganie zasad BHP w biurze przyczynia się nie tylko do tworzenia bezpiecznego i higienicznego środowiska pracy, ale też pozytywnie wpływa na efektywność i satysfakcję pracowników.
Zasady BHP w biurze, o których warto pamiętać
Ergonomia miejsca pracy
Pracodawca powinien zadbać o to, żeby stanowisko pracy było dostosowane do potrzeb pracowników, aby minimalizować ryzyko urazów i chorób zawodowych. Meble biurowe powinny być dopasowane do wzrostu pracownika, a na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek. Ponadto pracownik, który co najmniej przez połowę dobowego wymiaru pracy pracuje na laptopie, powinien mieć zapewniony stacjonarny monitor lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, a także dodatkową klawiaturę i mysz.
Odpowiednia temperatura
Zgodnie z prawem temperatura w pomieszczeniach biurowych nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Przepisy prawa pracy nie określają natomiast temperatury maksymalnej. Choć, eksperci BHP wskazują, że temperatura w biurze nie powinna przekroczyć 30 stopni Celsjusza, ustawodawca ograniczył się jedynie do stwierdzenia, że „w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy”. W sytuacji gdy w biurze jest klimatyzacja lub wentylacja mechaniczna, na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia, by doprowadzane do biura powietrze było oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia. Ponadto strumień powietrza pochodzący z nawiewów nie może być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy, a klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń biurowych.
Woda dla pracowników
Pracodawca jest obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia, przy czym miejsca, w których pracownicy mogą zaopatrzyć się w wodę, powinny znajdować się nie dalej niż 75 metrów od stanowisk pracy. Ponadto, jeśli temperatura w biurze przekracza 28 stopni, pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom bezpłatne napoje chłodzące.
Ostatnie opinie
Okulary dla pracownika
Długotrwała praca przy komputerze zwiększa ryzyko wystąpienia dolegliwości ze wzrokiem. Aby ograniczyć szkodliwość pracy przy monitorze, pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korekcyjne lub szkła kontaktowe, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze komputera.
Przerwy w pracy
Osobom pracującym przy komputerze przysługują regularne przerwy w pracy. Po każdej godzinie pracy przy monitorze pracodawca obowiązany jest zapewnić pracownikowi co najmniej 5-minutową przerwę wliczaną do czasu pracy.
Higiena pracy w biurze
Odpowiednie warunki pracy są równie istotne dla zdrowia, jak i wydajności pracowników. Przestrzeganie zasad BHP zapobiega przede wszystkim chorobom pracowników, a co za tym idzie – zmniejsza ich absencję w biurze oraz poprawia ich morale. Właściwa higiena pracy w biurze sprzyja także zwiększeniu efektywności i koncentracji pracowników, co przekłada się na mniejszą ilość popełnianych przez nich błędów oraz poprawę wizerunku samej firmy. Dlatego istotne jest, by pracodawcy zrozumieli, że przestrzeganie zasad BHP leży w ich interesie, a pracownicy byli świadomi swoich praw i nie bali się zgłaszać pracodawcy wszelkich nieprawidłowości.
Zainteresowany? Poznaj resztę naszych artykułów dotyczących norm prawnych w miejscu pracy!
Udostępnij
To, co przeczytałem, jest warte uwagi:
Komentarze
0 komentarzy
Zaloguj się na swoje konto i dodaj komentarz
Zapisz się do Newslettera
Czytaj interesujące artykuły autorów Gdziepracujemy.pl